Pioneren Toyota RAV4 fylder 30 år
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 29. maj 2024
En af verdens mest populære bilmodeller de seneste år, Toyota RAV4, fylder 30 år. Siden lanceringen i 1994, hvor RAV4 definerede en helt ny bilklasse - nemlig SUV-klassen - har den store SUV skilt sig ud fra mængden. I dag er der solgt over 14 mio. RAV4 på verdensplan, og med den nuværende femte generation markerer den rummelige SUV sig efter tre årtier stærkere end nogensinde.
Da Toyota i marts 1994 ved den internationale biludstilling, Geneve Motor Show, for første gang præsenterede den helt nye, firehjulstrukne kompakte model, RAV4, blev det samtidig begyndelsen på en helt ny bilklasse - nemlig SUV-klassen.
Lige så almindelige SUV'er er i dag, ligeså ualmindelige var de for 30 år siden, og det var nok de færreste, der havde forudset, hvor meget SUV'erne ville fylde tre årtier senere. Responsen fra medier og forbrugere var dog overvældende positiv fra første færd, og med et design, der var i tråd med konceptbilen RAV FOUR Concept fra Tokyo Motor Show i 1989, kastede mange sig ud i det dristige valg af den nye Toyota-model.
Her var god plads trods det kompakte og for den tid sportslige design. Siddepositionen var høj, udsynet godt, og Toyotas allerede dengang ekspertise inden for terrængående egenskaber blev kombineret med god komfort også ved kørsel på almindelig vej.
En verden til forskel
Alt dette har været gennemgående dyder i alle de fem generationer af RAV4, der er lanceret frem til i dag. Og for hver nye generation har RAV4 udviklet sig dels for at følge med tiden og dels for at imødekomme og forudse kundernes skiftende smag. Der er således en verden til forskel fra første generation til den udgave, der sælges i dag over hele verden herunder også i Danmark.
Innovation har altid været kernen i udviklingen af RAV4. Allerede i 1997 kom det til udtryk, da Toyota introducerede en fuldt elektrisk udgave af RAV4 på udvalgte markeder med sigte på at udforske ny teknologi og reducere påvirkningen af klimaet og miljøet.
I 2016 kom den første fuld hybridudgave af RAV4, og fire år senere i 2020 føjede Toyota en plug-in hybridudgave med 306 hestekræfter og op til 75 kilometers fuldt elektrisk rækkevidde til RAV4-porteføljen. Det var med til at understrege Toyotas multiteknologiske tilgang for at reducere emissionerne fra sit modelprogram.
Udover reduktionen af CO2 og andre emissioner har hybridteknologien også medvirket til en komfortabel og mere støjsvag oplevelse i RAV4. Samtidig har Toyota gennem innovativ brug af nye platforme og opdateret affejdringsteknologi skabt mere stabile og forbedrede køreegenskaber med hver generation.
Avancerede sikkerhedssystemer
Sikkerheden for fører, passagerer og medtrafikanter har altid været højt prioriteret hos Toyota. Det er bl.a. sket gennem udbredelsen af mærkets mange avancerede sikkerhedssystemer typisk samlet i pakken Toyota Safety Sense. Den omfattende sikkerhedspakke har i flere år været standard i alle udgaver af RAV4 lige fra den billigste udstyrsudgave til topudgaven.
Selv om RAV4 har eksisteret i tre årtier, syner den i dag stærkere end nogensinde før. Modellen har været den mest populære SUV i verden flere gange de seneste år, og toppede listen over den mest populære bilmodel helt generelt så sent som i 2022 med over en million solgte biler på et år. I fjor blev der alene i USA solgt 434.000 RAV4.
Der er solgt over 14 millioner RAV4 på verdensplan siden introduktionen i 1994. I Danmark lyder RAV4-salget på over 26.000 siden de første tredørs-udgaver trillede ud på vejene for 30 år siden. RAV4 oplevede sit hidtil bedste år i Danmark i 2021, hvor hele 3.104 biler fik danske nummerplader på. Det gjorde, at RAV4 kunne kalde sig den 11. mest populære personbilmodel i Danmark i 2021. Der kører i dag stadig knap 15.000 RAV4 på de danske veje.
Læs mere om RAV4's historie nedenfor.
HISTORIEN OM TOYOTA RAV4
Begyndelsen
Idéen bag RAV4, der står for "Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive", blev først udtrykt i RAV-FOUR konceptbilen på Tokyo Motor Show i 1989, hvilket indikerede Toyotas interesse i at skabe en kompakt firehjulstrukket model. Konceptbilen var egentlig blot et designstudie, uden de detaljer, der kræves for en egentlig udviklingsmodel. Men den blev entusiastisk budt velkommen i offentligheden. I 1991 fik projektet grønt lys, og udviklingsarbejdet begyndte.
Første generation (1994 - 2000)
Den første RAV4 havde et dristigt og friskt design, der brød med konventionerne. Modellen passede godt ind i både landlige og urbane omgivelser med sine iøjenfaldende kurver, unikke linjer og et bagmonteret reservehjul, der fremhævede dens offroad-egenskaber. I sin oprindelige form var RAV4 en kompakt to- eller tredørs model, som målte blot 3,69 meter i længden og var firehjulstrukket. Dens motorkraft kom fra en 2.0-liters benzinmotor med 129 hk monteret på tværs. Køreegenskaberne mindede mere om køreegenskaberne i en hatchback end en offroader med firehjulstræk. I 1996 tilføjede Toyota en femdørs udgave, der målte 4,1 meter i længden og med mulighed for forhjulstræk, mens en tredørs soft-top udgave fulgte efter. I 1997 introducerede Toyota en forhjulstrukket fuldt elektrisk udgave på få udvalgte markeder. Den ydede 45 kW eller 63 hk og var udstyret med nikkel-metalhydrid batterier under gulvet og havde en anslået rækkevidde på ca. 200 km.
Anden generation (2000 - 2006)
Et nyt årtusinde betød også en ny og anden generation af RAV4. Den blev bygget på en helt ny platform, fik bedre affjedring og konstant firehjulstræk. Med brugen af genanvendelige materialer til enkelte dele af interiøret tog Toyota endnu et skridt mod en bæredygtig bilmodel. Både tre- og femdørs udgaverne voksede i længden med henholdsvis 5,5 og 4 cm. Det var muligt at vælge mellem to benzinmotorer, en 1.8-liters med 123 hk og en 2.0-liters med 150 hk. Det konstante firehjulstræk-system bød på et begrænset spærredifferentiale, mens kunderne selv kunne tilvælge et Torsen-differentiale bagtil. I 2001 blev det for første gang muligt at vælge RAV4 i en dieseludgave med Toyotas 2.0-liters D-4D-dieselmotor med direkte indsprøjtning og 116 hk.
Tredje generation (2006 - 2012)
Tredje generation RAV4 voksede i størrelse, og Toyota gav modellen et mere sofistikeret design. Tredørsudgaven blev droppet, så RAV4 i tredje generation udelukkende kunne fås som femdørs bil, hvilket også afspejlede ændringen i kundernes præferencer og krav. En helt ny platform blev taget i brug til RAV4, der målte hele 19 cm længere end dens forgænger. Det var også i denne generation RAV4, at Toyota debuterede sit nye elektronisk styrede firehjulstræksystem. Det sørgede for helt automatisk for at koble til og fra afhængig bilens hastighed, speederbetjening, styrevinkel og tyngdekræfter. Funktionerne Downhill Assist Control (DAC) og Hill Start Assist Control (HAC) fandt for første gang vej til RAV4, mens motorprogrammet også blev udvidet betragteligt med 2.0-, 2.4-, 2.5- og 3.5-liters benzinmotorer samt en ny 2.2-liters dieselmotor.
Fjerde generation (2013 - 2018)
Fjerde generation RAV4 fik større akselafstand, og bilen voksede hele 23,5 cm i længden. Det øgede bagagerumsvolumen med 47 procent sammenlignet med forgængeren. En helt ny affjedring blev designet til at øge kørekomforten uden at gå på kompromis med stabiliteten. Et mere avanceret firehjulstræk-system blev introduceret med det nye intelligente Dynamic Torque Control-system, og der blev tilføjet to nye funktioner, Cornering Control og køreindstillingen Sport. Oprindeligt bestod drivlinjerne af 2.0- og 2.5-liters benzinmotorer samt 2.0- og 2.2-liters dieselmotorer, men i 2016 gennemgik RAV4 sin hidtil største forandring motormæssigt. Modelprogrammet blev nemlig udvidet med en 2.5-liters hybridmotor med 197 hk og det elektroniske firehjulstræk, E-Four. Udover at være mere kraftfuld kunne hybridudgaven bryste sig med et klasseledende lavt brændstofforbrug og lave CO2-udledning godt hjulpet på vej af bilens aerodynamik.
Femte generation (2018 - nu)
Femte generation af RAV4 blev lanceret i Europa i begyndelsen af 2019 og bidrog til, at RAV4 året efter i 2020 nåede den kumulative salgsmilepæl på 10 millioner solgte eksemplarer. Femte generation RAV4 var den første SUV, der blev bygget på den nyudviklede Toyota New Global Architecture platform. Det medførte bl.a. et lavere tyngdepunkt, lavere vægt og et stærkere og mere vridningsstabilt chassis. Toyotas fjerde generation hybridteknologi fandt naturligvis også vej til RAV4 med en ny og kraftigere 2.5-liters Dynamic Force hybridmotor. I 2020 blev RAV4 for første gang introduceret som plug-in hybrid. Med 306 hk og en acceleration, der er en sportsvogn værdig, lav CO2-udledning og en elektrisk rækkevidde på gennemsnitligt 75 km var det den mest kraftfulde og effektive RAV4, der hidtil er bygget.